Klant gesprek

In het klantgesprek wil je zoveel mogelijk informatie verzamelen voor een beeld van de context. In het klantgesprek achterhaal je zoveel mogelijk informatie over de opdracht. Dit is het eerste moment waarop je de klant spreekt. Probeer een goede indruk achter te laten door je voor te bereiden op dit gesprek. 

Je maakt (in overleg met een docent) een afspraak met je klant voor het klantgesprek en regelt hiervoor een ruimte. Wanneer je gesprek online is zorg je ook voor een rustige ruimte en spreek je af met welke app jullie verbinding maken. (Skype, Zoom, Discord, etc) 

Toon interesse 

Een open geïnteresseerde houding zorgt ervoor dat de klant meer gaat vertellen en misschien wel waardevolle informatie met je deelt. Geef de klant het gevoel dat je geïnteresseerd bent in het onderwerp, zelfs als het gaat over een onderwerp  wat jij oersaai vindt. Voor jou kan het saai zijn, voor de klant is het erg belangrijk en dagelijkse praktijk. 

Wie moet er bereikt worden?

Dit is op het begin best een ingewikkelde vraag. Het product wat je gaat maken ga je richten op een bepaalde groep mensen. Daarvoor moet je een aantal dingen te weten komen.

Wie wil de klant aantrekken en wie heeft het product/dienst van de klant nodig. Voor wie is  jouw media-uiting dus bedoeld. Deze groep mensen noemen we de doelgroep.

Wanneer je hiernaar vraagt, kan het zo zijn dat de klant aangeeft iedereen te willen bereiken. Door middel van doorvragen probeer je de doelgroep toch specifieker te krijgen dan “iedereen”.

Wanneer een klant al een lopend bedrijf heeft, vraag dan eerst naar het standaard type klant van het bedrijf. Wanneer dit algemeen is, ga je weer doorvragen. 

De vraag achter de vraag?

Dat klinkt erg vaag.  Toch wil je hier achter komen in het klantgesprek. 

Voorbeeld: Henk zegt in het klantgesprek dat hij posters wil laten ontwerpen voor in bushokjes in de stad, ter promotie van zijn biologische-lactose-glutenvrije, aardbeien chips. 

Maar wat wil Henk echt? Henk wilt zijn product onder de aandacht brengen en ervoor zorgen dat mensen dit product gaan kopen. Hij gaat zelf vaak met het openbaar vervoer en ziet daarom veel posters in bushokjes. Dus denkt: Dat wil ik ook! Wat Henk niet door heeft is dat dit misschien helemaal niet de beste manier is om zijn doelgroep te bereiken.

Is de vraag achter de vraag helder, dan kan jij gaan bedenken als EXPERT, of een poster wel de juiste keuze is. Misschien werkt een social-media campagne veel beter.