Doelgroep

Om ervoor te zorgen dat de door jou gemaakte media-uiting wel aansluit bij de mensen waarvoor dit bedoelt is, moet je eerst weten wie deze mensen zijn. Deze groep mensen noemen we de Doelgroep. De doelgroep is dus de groep mensen die je wil bereiken met jouw media-uiting(en). Vaak haal je de doelgroep uit je klant gesprek. Deze informatie kan je in je team weer bespreken. Soms heeft de klant geen beeld van wie de doelgroep is. 

Om de doelgroep vast te stellen:

  • Vraag je hiernaar in het klant gesprek
  • Ga je Social-Media profielen bekijken, wat vinden ze leuk?
  • Kan je enquetes afnemen
  • Kan je straat interviews houden
Wanneer je doelgroep duidelijk is kan je dus gerichter producten gaan bedenken die aansluiten bij deze doelgroep. 

Dit zijn een aantal oefeningen:

  • Voorbeeld 1: Wat is het verschil tussen drop van Haribo en drop van Klene? Het is namelijk allebei snoep en allebei drop, wat gegeten wordt door jong en oud. Toch zit er een verschil in het design van de verpakkingen en zelfs het design van de dropjes: 

 

  • Voorbeeld 2: Peijnenburg. Iedereen eet wel eens een plak ontbijtkoek maar op wie denk je dat deze reclame gericht is?

IJkpersoon

Een beschrijving van de doelgroep is vaak nog groot en algemeen. Je kunt geen keuzes maken voor een groep mensen in een bepaalde leeftijdscategorie of mensen met bepaalde hobby’s. Verschillen tussen mensen in die doelgroep zijn vaak te groot.

Je gaat vanuit de doelgroep een ijkpersoon samenstellen. Dit is een fictief persoon waarmee je de doelgroep een gezicht wilt geven. 
Het is de bedoeling dat je de ijkpersoon gaat omschrijven en vormgeven. 

Gebruik voor het samenstellen van je ijkpersoon, deze checklist.

Hieronder een voorbeeld van ijkpersoon Flore.