Welke keuzes heb je gemaakt?

Een vraag je die je jezelf blijft stellen is: past dit bij doel en doelgroep? Dit doe je ook bij de keuzes in de ontwerp fase. Bijvoorbeeld de keuzes voor een kleur, stijl, foto, shot of lettertype. Per product verschillen deze keuzes, maar het uitgangspunt blijft hetzelfde. Wat is het effect op doel/doelgroep?

Film: Denk na over het camerastandpunt (compositie) en camerabewegingen. Ook denk je na over locatie, props en juiste acteur(s). Hoe vertel je het verhaal zo effectief mogelijk? 

Vormgeving: Wanneer je een grafisch project hebt gaan deze keuzes vaak over: kleur, lettertype, vorm, foto’s, schrijfstijl. Iets simpels als kleur heeft veel impact op hoe mensen een product ontvangen. 

Web/AppWanneer je een website maakt denk je na over kleur / foto’s en vooral over gebruiksgemak van de gebruiker. 

Documenteer deze keuzes, ze zijn belangrijk in de presentatie van je ontwerpvoorstel. Je gaat namelijk de opdrachtgever overtuigen van de keuzes die je hebt gemaakt. Soms moet je ook afwijken van wat de klant zelf mooi vindt, maar wat wel goed werkt voor de doelgroep. Op zo’n moment is het nog belangrijker dat je de keuzes uit kan leggen. 

Voorbeeld: 

  1. Ik heb gekozen voor rood, omdat ik rood wel vond passen
  2. De kleur rood is gekozen omdat in de merken en belevingswereld van de doelgroep de kleur rood veel terug komt. Ook staat deze kleur voor vitaliteit en dit gaat weer goed samen met het onderwerp. 

Regelgeving en auteursrecht

Altijd heb je te maken met auteursrecht, ook al heb je zelf een logo geschetst en daarna uitgewerkt. Het kan nog steeds dat je iets gemaakt hebt dat (te) sterk lijkt op iets bestaands. Let ook op bij het gebruik 

Controleer dan ook altijd of jouw logo niet al ergens bestaat. Maak gebruik van Google Image Search of Yandex om een eerste poging te doen.